Élet egy nárcisztikussal

Verspárbaj

2017/06/19. - írta: Nárciszkertész

tyrant.jpg

Az egyiknek eléggé igaza van. A másik eléggé nárci. Az egyik vers nem annyira ismert, mert a költője se nagyon. A másik eléggé, mert a költője kötelező olvasmány. Az egyiket kéne tanítani az iskolában, a másikat nem annyira. Az egyiket nem tanítják az iskolában, a másikat de.

Szabó Lőrinc: Semmiért egészen

Hogy rettenetes, elhiszem,
De így igaz.
Ha szeretsz, életed legyen
Öngyilkosság, vagy majdnem az.
Mit bánom én, hogy a modernek
Vagy a törvény mit követelnek;
Bent maga ura, aki rab
Volt odakint,
Én nem tudok örülni csak
A magam törvénye szerint.

Nem vagy enyém, míg magadé vagy:
Még nem szeretsz.
Míg cserébe a magadénak
Szeretnél, teher is lehetsz.
Alku, ha szent is, alku; nékem
Más kell már: Semmiért Egészen!
Két önzés titkos párbaja
Minden egyéb;
Én többet kérek: azt, hogy a
Sorsomnak alkatrésze légy.

Félek mindenkitől, beteg
S fáradt vagyok;
Kívánlak így is, meglehet,
De a hitem rég elhagyott.
Hogy minden irtózó gyanakvást
Elcsittithass, már nem tudok mást:
Mutasd meg a teljes alázat
És áldozat
Örömét és hogy a világnak
Kedvemért ellentéte vagy.

Mert míg kell csak egy árva perc,
Külön; neked,
Míg magadra gondolni mersz,
Míg sajnálod az életed,
Míg nem vagy, mint egy tárgy, olyan
Halott és akarattalan:
Addig nem vagy a többieknél
Se jobb, se több,
Addig idegen is lehetnél,
Addig énhozzám nincs közöd.

Kit törvény véd, felebarátnak
Még jó lehet;
Törvényen kívűl, mint az állat,
Olyan légy, hogy szeresselek.
Mint lámpa, ha lecsavarom,
Ne élj, mikor nem akarom;
Ne szólj, ne sírj, e bonthatatlan
Börtönt ne lásd;
És én majd elvégzem magamban,
Hogy zsarnokságom megbocsásd.

 

Reményik Sándor: Nem urad és királyod

Kicsi leány, hidd el nekem:
Nincs olyan férfi,
Aki egy lány tökéletes
Szerelmi szent-áldozását megéri.
S ha volna is: hogy követelheti,
Hogy megtagadd magad?
Te Lélek vagy: kiolthatatlan Fény,
Megsemmisíthetetlen külön-lény,
Isten-gondolta külön-gondolat.
S kötötten is szabad.
Szabad.

"Semmiért Egészen"?
Istenkísértő őrült akarat
Képzelhet csak el így, rabnőjeképpen.
S hiába úgyis:
Nem lehet egészen.
Megíratott, hogy: "Az egyén szabad
Érvényre hozni mind, mi benne van,
Csak egy parancs kötvén le: szeretet."
De szeretni csak szabadon lehet.
Egyenlő méltósággal.
Külön világ, szemben külön világgal.
Az eggyé olvadásuk: csoda, ünnep.
De nincs embernek emberen hatalma.
És semmi sincsen, amit követelhet.
Azért, ha jönne modern Fárao,
Ki lelked vágyik leigázni,
Az Isten képét benned megalázni
S gúlához követ hordani marasztal:
Pattanj vissza acélos daccal!

Kicsi leány, akárki lesz a párod:
Te önmagad vagy, és ő önmaga.
Együtt: Isten két iker-csillaga.

Kicsi leány, akárki lesz a párod:
Szegény, szánandó embertársad ő,
Nem urad és királyod.

 

 

 

 

 

 

 

 

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://narciszkertesz.blog.hu/api/trackback/id/tr5712604661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Avokado 2017.06.19. 11:07:40

A Szabo Lorinc vers nalam is elert egy " kiverte a biztositekot" hatart. A masik nagy kedvencuk a szeretet himusza en azt is megkaptam az enyemtol. S eszembe nem jutott volna szegeny , tiszteletre melto Mate Peterrol es a Majdnem szerelem volt c szamarol, hogy meg azzal is lehet "operalni", Nagyon szeles a repertoar...szinte mar komikus ahogy ezek a "beteg lelkek" probaljak onnon teves verziojukat raeroltetni aldozatukra es kenyszeresen bizonygatni sajat hazug-igazukat a kulvilagnak es maguknak. Az alarc fenntartasa barmi aron!!! Orulok, hogy nem csak nekem tunnek fel hasonlo dolgok a versekkel kapcsolatban. Ez mindig egy megerosites szamomra. Koszonom

Almandin 2017.06.19. 17:34:01

@Avokado: Szabó Lőrinc nekem sose volt szimpatikus. Pl. bigámiában élt, a szeretője több évtized kapcsolat után öngyilkos lett.

Avokado 2017.06.19. 19:42:26

@Almandin: lejon a versbol a hihetetlen onzes... hogy lehet ezt birni tobb evtizedig? Mondjuk Ady sem volt egy "bekegalopp" es O is kotelezo volt. Bar vannak igazan szep versei . A tenyek azonban tenyek. Tudod, ugy vagyok vele, hogy mindenkinek szuveren joga eldonteni egy alkotasrol-legyen az barmi-, hogy tetszik-e vagy sem, hogy mennyire tudok vele azonosulni vagy nem. Ahhoz viszont jogunk van, hogy nem engedjuk, hogy ezek manipulacio taptalajaul szolgaljanak. Ellenunk.

2017.06.20. 22:32:52

Nem az a baj, hogy ezt a bizarr verset tanítják, hanem az, hogy nem hangsúlyozzák eléggé, hogy kizárólag elrettentő példának van a tananyagban, hogy megmutassa, hogy az írástudók sem szentek-
tehetségesnek mondott költők például ilyen ijesztő, bántalmazó ökörségeket képesek irkálni, 'másban a szálkát is, magában a gerendát sem' jeligére, nyilván mocsár részegen.

Ebből lehet tanulni: azt, hogy mindenkinek jobb lett volna, ha a költő egy talicska és egy lapát segítségével vezeti le a fölös enerigáit irkafirkálás helyett :)))

2017.06.22. 09:50:27

Édes Jézus.......ez a vers valóban hátborzongató.......konkrétan hányingerem lett...és még dicsőiti is az aljasságát......
....és tananyag.....
én utáltam a suliban Szabó Lőrincet....sőt mintha derengene, hogy a nácikhoz is volt köze .....

Emma Paula Keresztanyuja 2017.07.06. 22:34:50

Olvastátok Francoise Gilot könyvét, az "életem Picasso-val"-t? Döbbenetes. A legkeményebb fekete övesek közül való volt a pasas.

Madam. 2017.07.19. 20:07:47

Lesz még bejegyzés?

2017.07.20. 15:24:46

hadd pihenjen egy kicsit a Kertész, biztos lesz....
valamikor az év elején költözött el, ahogy írta...és tart a válás.....talán ez lesz hosszú évek után az első nyugodtabb nyara, amikor nem a nárcisz szívja a vérét....
amúgy olyan ez a dolog, hogy néha jó kiírnia magából az embernek, néha meg jó felejteni és nem foglalkozni vele....hullámzó
e legelején írta, hogy nem tudja meddig fogja csinálni, ameddig jól esik és szükségét érzi.....valahogy így

Madam. 2017.07.20. 15:47:49

@drlover: felelős lett értünk, minthogy megszelidített bennünket a Kertész.

Nárciszkertész 2017.07.22. 11:43:00

@Madam.: :) Nem vesztem el, csak így egy évtized után, hogy már letettem a pálmalegyezőt, jól esik inkább saját magamat legyezgetni olyasmikkel, amik végre nekem jók. Ez meg nem az a halmazállapot, amiben hatékonyan lehet posztot írni. :)

A másik ok pedig az, hogy eközben ezerrel kell koncentrálnom a gyerekeimre, akik egyre nyíltabban vannak verbálisan abuzálva, és egyre nyíltabban van nekik elmagyarázva, hogy én vagyok a sátán. Ezt nem annyira viselik jól (egész konkrétan teljesen maguk alatt vannak), és nagyon megviselő, hogy iszonyú kicsi a mozgásterem ebben (mert nem, nem mondhatom és nem is mondom, hogy édes kincseim, nem én vagyok a sátán, hanem az apátok egy nárcisztikus manipulátor, aki bármit megtesz és bárkit fölhasznál -most épp titeket -, hogy rajtam bosszút álljon). Na erről biztos írok majd posztot, mert nem nagyon vicces.

De bulizni addig is lehet bármelyik poszt alatt. :)

Madam. 2017.07.22. 12:55:08

@Nárciszkertész: terápiás céllal olvaslak. Meg le a kalappal a küzdelmedhez. Ha segít, írj róla. Ha hallgatsz, az is eszembe jutott, hogy hátha a nárci gyűrt maga alá. Szóval ezek.
Meg a bárányfelhők.

2017.07.23. 11:04:22

@Nárciszkertész: ughhhh.... nárciszok.
nem tudom, vigasztal-e így most, de hosszú távon _mindig_ a nárcisz veszít, a gyerekeid is rá fognak jönni, hogy mi az ábra, elég gyorsan (ne kérdezd meg honnan tudom :( csak addig eljutni valahogy, az a rázós.

de a nehezén már túlvagy, szóval minden okod megvan hátradőlni egy kicsit és élvezni a (nárciszmentes) új, jobb, napfényesebb, színesebb életet :)

Montana13 2017.08.10. 17:56:05

Bárcsak igazad lenne, hogy hosszú távon a nárcisz veszít!
Én úgy látom inkább, hogy minden helyzetből ő jön ki jól, és ha nem , akkor a pillanat tört része alatt túllendül a veszteségen, és máris újult erővel van rajta a következő projekten.
Ő mindig jól van, mindig sikeres, mindig kapós, basszus! (Bocs!)

Annyira szeretném látni a bukását, ehelyett én érzem magam vesztesnek és lúzernek. :-(

Nárciszkertész 2017.08.11. 16:49:50

@Montana13: Ha megszabadultál a nárcisztól, máris nyertél. Aki képes erre, az minden, csak nem lúzer. (És az is, akinek valamiért nincs lehetősége kiszállni, és mégis képes megőrizni az ép eszét.)

És persze, hogy látszólag minden helyzetből ő jön ki jól. És persze, hogy MINDIG úgy alakítja, hogy te legyél a szemét. Ha éppen ezt átmenetileg nem tudja megvalósítani, akkor is addig fog gondolkodni, amíg megoldja, hogy mégis úgy tűnjön, hogy te vagy a szemét. Ez már legyen az ő privát problémája. Te megnyerted a saját életedet azzal, hogy felismerted/léptél, ennél nem tudom, mi többet lehetne nyerni.

A nárci háborús retorikája is végtelenül egyszerű ám: ő csatákat akar nyerni, és azokat tényleg mesterien alakítja úgy, hogy - LÁTSZÓLAG - ő nyerjen. De arra nem képes, hogy háborút nyerjen, mert ahhoz az egyszerű gyűlöletstratégia nem elég. Hosszú távon biztos nem. Arra, hogy iszonyú károkat okozzon, arra elég, de hogy a végén is ő nyerjen, arra nem.

Nárciszkertész 2017.08.11. 16:50:48

@Nárciszkertész: (És az is, akinek valamiért nincs lehetősége kiszállni, és mégis képes megőrizni az ép eszét.)

Mármint: az SEM lúzer - ezt akartam írni.

Montana13 2017.08.11. 21:27:08

@Nárciszkertész:
Köszi a biztató szavakat! :-)
Kicsit jobb lenne a lelkemnek, ha én szabadultam volna meg az ex nárcimtól, de hát az a helyzet, hogy ő szakított velem. Pontosabban nem szakított soha, csak leértékelt, ignorált és elkezdte élni az életét nélkülem...

Klassz a blogod, egy darabig én is terveztem, hogy csinálok egyet (amikor még alig lehetett magyar nyelvű anyagokat találni)! De aztán - többek között látva a Nárcikertészt -úgy döntöttem, jobbat úgysem tudnék nálad.

Kérlek, folytasd, amíg van hozzá erőd és időd, mert sokaknak létfontosságú!

Nárciszkertész 2017.08.23. 21:32:34

@Montana13: Részben azért nincsenek új posztok, mert baromira semmi időm nincsen most semmire (nem rossz oka van, aggodalomra semmi ok ;)).

Részben meg azért, mert bár nagyon-nagyon sok írnivalóm volna (sajnos), mivel az elmúlt néhány hónapban olyan történeteket kellett végigcsinálnom a nárciszom jóvoltából, amik valószínűleg nagyon tanulságosak lennének ugyan, de annyira speciálisak az események, hogy pont egy pillanat alatt lennék belőle felismerhető a nárcisz számára. És hogy ennek mennyire örülnék, azt gondolom nem kell ecsetelnem.

Ha lesz egy szusszanásnyi időm, megpróbálom ezeket virágnyelven, de most nem megy.

Madam. 2017.08.30. 17:58:48

@Almandin: ...e mellett Babitshoz is gyengéd szálak fűzték.

jabbok 2017.09.29. 17:56:22

Bocs, nem olvastam az előzőt...látom másnak is feltűnt..

Bükk77 2017.12.25. 17:05:33

Tisztelt téma után érdeklődők leírom Én is a velem történt Nárcival kapcsolatos tragédiámat, hogy midenki okuljon belőle.

37 éves Férfiként ismerkedtem meg egy nálam jóval fiatalabb NŐ nárcival 3 évvel ezelőtt.
Kapcsolatunk minden normálisan alakult persze szerelmes voltam és sajnos még vagyok most is ezért a szerelem végig elvakított ŐT nem annyira. A lényeg a következő nagyon szegény családból származott ahoi az apuka őt nem csak bántalmazha hanem sexuálisan zaklatta. (Ebből alakult ki a Nárci hajlama valószínűleg).
Végig, mivel van tapasztalatom a nőknél egyszeűen imádott miden földöntúli tulajdonságokkal felruházott (ÉN vagyok az egyetlen eredeti szent Viking harcosa stb) ez nekem feltünt,(hülyeség) de nem mutattam jelentőséget hiszen szerettem. Megtörtént a hozzám való költözése. Viszonylag jó módú vagyok lakásom ,kertes házam van hitelem semmi. Ő ezt tuda és azt is, hogy szüleim nem élnek így Ő csak a legnagyobb haszonra tehet szert. Többször voltak neki rohamai ,hogy már miért nem veszem el azonnal és miért nem csinálok neki gyermeket Én mondtam hogy gyermekválalást át kell gondolni pláne úgy hogy a gyermeki elsődleges teendőket az új házvásárlást és a házasságot teljes mértékben nekem kellett volna állnom. Ez rendkívül fusztrált és az évek alatt teljesen a hatása alá kerültem gyakorlatilag nem láttam a szerelemtől. Ott tudott megfogni ahol a leggyengébb vagyok szüleim nem lévén mesterien alkalmaza a főzés sütés tudományát (persze érdekből). Észre sem vettem hogy végig profin mesterien megvezetett- több ezer fotója keringett vagy kering most is a neten társkereső és egyéb oldalakon álnéven, hogy nárcisztikai hajlamát visszajelzésekkel erősíteni tudja. Mindíg feltünt nekem, hogy csakis pompába szeret öltözködni mást nem tűr el mellettünk társaságba nem igen jártunk. (Csak és kizárólag Ő szerepelhetett a központba ha nem így volt órákig duzzogott) Mondhatnátok hülye vagyok, de fel sem tűnt mert....Szerettem. 2 év alatt nem viccelek 250 kg ruhát halmozott fel 82 pár cipője volt és panaszkodott neki nincs semilye.... tényleg nem volt Autókereskedésem révén olcsón kapott tőlem egy középkategóriás kombi járművet, 500 köbcentis motorkerékpárt egy 23 évesnek ...!!!!! Persze ÉN vagyok a hülye oké elismerem. Munkámból adódóan sokat voltam külföldön és annak ellenére ,hogy neki is volt munkahelye hátam mögött ismeretlen férfiakkal randizott (pénzért vagy tudja fene) neki mindegy volt csak őt csodálja mindenki.(kapcsolatunk után derült csak ki) Jaaa és a sex : semilyen érzelmi kötődést nem tanusított sex közben teljesen hideg volt meg sem simogatott soha meg sem puszilt rosszabb volt mint egy fadarab elélvezni semmilyen módon nem lehetett (csiklója alulfejlett láthatatlan formátumú volt). Én akkor is bíztam megváltozik de nem. Rengeteg pszichoszomatikus betegsége volt étel allergia,menstruációs zavarok, gyomorprobléma (büdös száj effektus) ,asztma. Most már tudom ezek is jelek, de köpjetek le nem láttam a szerelemtől. Végig játszotta a jó feleségnek való szerepét kisebb vitáink alkalmával öngyilkossággal fenyegetőzött.......... már tudo m ez is a színészet része volt hiszen féltette az anyagi pozicióját melybe ÉN juttattam. Eljött 2017.novembere (munkahely váltás) első napokat megelőző időkben beleszerelmesedett egy kollégájába ÉN láttam rajta kérdeztem is mi a baj beszéljük meg mindvégig tagadott. Miszerint ÉN szerencsétlen vagyok sokat ülök otthon és hallucinálok na persze. Figyeljetek most kezd érdekessé válni nem tudtam mit csinálni míndíg bíztam bár életembe nem figyeltem meg senkit de betechnikáztam a lakást lehallgattam. Beszélgetéseiből rögtön kiderült van más ÉN és ezt szó szerint értsd az A terv vagyok a másik a B terv és ,hogy márciusig szeretne nálam lakni a melegbe ,mert az újjonan partnerével kivett közös házban még nincs fűtés. Hogy mennyire álszent figyeljetek- a szakítás előtti napon még a házasság időpontját beszéltük meg....értitek mikor már rég más ferfivel élt és tartott fenn párhuzamos kapcsolatot.
Szakítás napján kérdőre vontam 2017.12.04, hogy miért volt mindez legalább 3 év alatt ennyit megérdemelnék... szótlanul köszönés nélkül kamu könnyeket hullatva távozott azonnal az ablaktalan házukba. Egy elnézést sem kaptam. Azóta nem láttam 30 KM tőlem költözött. Most kiköpve megcsalatva, kiforgatva teljesen lelkileg összetörve. Ja de kaptam e-mailt és kifejtette- Ő nem haragszik reám!!!----fúj !!!
Arra kérem a jó istent ha van az égbe többé ne lássam SOHA SOHA SOHA.
Persze felépülök hiszen olyan sok mindent nem tudott elvinni de képzeljétek le mi lett volna ha elveszem és szül gyermeket letakarít az élet színpadáról az biztos.
Magyar szavakkal ne lehet leírni érzelmileg milyen ember lehet.....Nagyon Beteg az biztos,majd Ő is megtalálja a megfelelő társat.(aki ezért minimum nyakon szúrja). Férfitársaim, remélem segítettem ha fentieket tapasztaljátok.........azonnal futni SOHA nem hátranézni. 50 KM körzetben kerülni.

iwillsurvive 2019.03.10. 00:19:48

Utólag már teljesen összeáll a kép...akkor még semmit nem tudtam erről az egészről.Két heti ismeretség után összeköltöztünk ( ...őrület ! ) , és közös életünk első állomásaként felolvastatta velem Szabó Lőrinc : Semmiért egészen c. versét....miközben áhítattal itta minden "szavamat", láthatóan nagyon tetszett neki. Bennem már akkor is egyfajta ellenérzést keltett, de elaltattam magamban ezt az érzést...ha neki annyira tetszik, hát legyen...még el is magyarázta, hogy számára ilyen az "igazi" szerelem...én nagyon bele sem gondoltam...és később sajnos valósággá vált. Köszönjem magamnak? Hiszen ő szólt...bár már akkor tudtam volna, hogy ez a nárcik himnusza ...az egész életem másképp alakult volna....keserű volt az ébredés, de most már tisztán látok mindent...

Bánatkövecske 2019.06.10. 14:10:00

Szia Mindenkinek...Én most dobtam le végleg a láncot....Hát én állandóan ezt hallottam: "szeretlek...semmiért..egészen". A messenger-üzenetekben (mert évekig ott éltünk igazából) végül már csak annyit írt: "egészen"... Én még mindig tehetetlennek érzem és hibáztatom magam, s néha még mindig kételkedem: biztosan egy nárcival volt dolgom????? De ez már nem lehet véletlen, ugye nem????

Bodli 2019.06.11. 05:40:48

Bízz magadban, higgy saját érzéseidnek. Ha szeret valaki, az nem bánt, nem okoz neked szándékosan rosszat, nem használ ki. Csúsznak be kis bakik, de azt ő is nagyon sajnálja, az őt is bántja. Ez történt köztetek? Vagy pont azt élvezte, hogy szórakozik veled?
Szavak. Gondolj a színészekre (nem akarom megsérteni őket, sőt): a jó színész bármit elő tud adni hitelesen.

/Szólj, ha sok vagyok! Csak annyira átélem, amin keresztülmész, én 3 hónapja szakítottam./

Bánatkövecske 2019.06.11. 08:02:51

@Bodli: Nem vagy sok...ez az egész volt sok, és az a sok, hogy még most is minden reggel ezzel ébredek, ez tölti ki a gondolataim nagy részét. Bízom magamban, és azt is tudom, hogy hosszú út a gyógyulás, de nagyon nehéz, még mindig nehéz ez az ambivalencia. TUDOM, hogy akit szerettem, valójában nem létezik, és nem tudom ezt máshoz hasonlítani: ilyen lehet a drogfüggőség. Sosem próbáltam semmilyen szert, nem is fogok, de ilyen lehet, azt érzem... Mikor valami (ez esetben valaki) kábít, olyan jót okoz, mint még senki más, de közben kínoz is, mindezt ügyesen elbújtatva szelíd kedvesség mögé (az enyém ilyen volt), és mindig mindenért magam hibáztatom... Igen, segít, ha tényszerűen leírom, mikor mit tett, döntött, vagy nem döntött, és ezzel mit okozott nekem. Én ezt megtettem olykor közben is, most értem csak, hogy miért... annyiszor próbáltam szabadulni, mert valóban: aki szeret, nem bánt... Vagy ha elmondom szépen, mit okozott, törekszik arra, hogy legközelebb ne tegye...
süti beállítások módosítása